همه چیز درمورد برق و الکترونیک

مرجع مطالب و ترفند های الکترونیکی

همه چیز درمورد برق و الکترونیک

مرجع مطالب و ترفند های الکترونیکی

CPU (مغز کامپیوتر)

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۲۹ ب.ظ

CPU مخفف واژه central processing unit به معناى واحد پردازش مرکزى است. واژه انگلیسى processor به معناى پردازنده است. همونطور که روى موضوع نوشتم CPU مغز رایانه هست. این قطعه بسیار مهم در اولویت اول در قطعات رایانه قرار دارد؛ و با توجه به انتظارات شما از کامپیوتر، انتخاب مى شود و با دیگر قطعات (مادربرد) هماهنگ (مچ) مى شود. شما در راه انتخاب پردازنده فقط دو انتخاب از لحاظ شرکت سازنده دارید؛ اینتل (intel) یا اى ام دى (AMD) هست. که بعداً راجع بهشون صحبت مى کنیم. 

               AMD CPU
                                                    AMD CPU 
 
      Intel CPU 
                                                              Intel CPU
همانطور که در تصاویر مشاهده مى کنید متوجه مى شوید که پایه هاى پردازنده نانو مترى، به رنگ طلایى هستند؛ این رنگ به دلیل این است که پایه هاى پردازنده آلیاژى از طلا هستند و براى ساخت این پایه ها، طلا با فلزاتى دیگر مخلوط شده است. دلیل استفاده از طلا در پردازنده ها این است که طلا رسانا ترین فلز است.
 پردازنده ها داراى نسل هاى مختلفى هستند که در نسل هاى جدید پایه های پردازنده کوچکتر و کوتاه تر شده اند. CPU داراى المان هاى مختلفى در مشخصات خود هست براى مثال (سوکت، فرکانس پایه، هسته گرافیکى (که انواعى از پردازنده ها از آن بهره مند نیستند و با قطعه اى به نام کارت گرافیک (Vram یا graphic card) کامل مى شوند.) و...
ضمنا واحد اندازه گیرى فرکانس هرتز (Hz) است که در پردازنده هاى جدید چون فرکانس بالاست از واحد گیگاهرتز (GHz) استفاده مى شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی